Hyppää sisältöön
Fraktio
Satu Heikinheimo Fraktio

Satu Heikinheimo

Palvelumuotoilija

Satu Heikinheimo on palvelumuotoilun oraakkeli ja muotoilun lähettiläs. Fraktiolla tämä savolainen vegaani valmentaa muotoiluajattelusta ja palvelumuotoilusta, ja tekee myös sisältöjä ja markkinointia.

Satu uskoo ikuiseen oppimiseen ja on yksi naisten koulutus- ja uraverkosto Howtomon perustajista. Satu liekittyy posthumanistisesta design perspektiivistä, tulevaisuuden skenaarioista ja teknologian tuomista mahdollisuuksista. Hän on luonut #WHYNOTISM -mindsetin, jonka tarkoituksena on auttaa ihmisiä sanomaan enemmän ”why not!” merkityksellisille asioille. Vapaa-aikaansa hän viettää rakkaan perheensä kanssa, maalaa tauluja sekä ohjaa rentouttavaa ja palauttavaa joogaa.

Satu Heikinheimo is an oracle of service design and an ambassador of design. At Fraktio, this Savonian vegan teaches courses about design thinking and service design, and also works with content creation and marketing.

Satu believes in lifelong learning and is one of the founders of Howtomo, a women’s education and career network. Satu is curious about posthumanist design perspective, future scenarios and the opportunities brought by technology. She’s created #WHYNOTISM mindset helping people say more “why not!” to the things that really matter. She spends her free time with her beloved family, painting art pieces, and directing relaxing and restorative yoga.

Ajatuksiani

BisnesDesign

Onnistu asiakastutkimuksessa – näin teet hyvän haastattelun

Oletko miettinyt, miten voisit lähteä tekemään asiakastutkimusta? Kuinka selvittää asiakkaiden tai loppukäyttäjien haasteita ja toiveita olemassaolevan tai kehitettävän palvelun, sisällön tai prosessin suhteen? Asiakaslähtöiseen kehitystyöhön kuuluu asiakas- tai käyttäjäymmärryksen kartuttaminen. Tapoja on useita, mutta uskallan sanoa, että suunnittelemalla ja toteuttamalla hyvän haastattelun pääset todella pitkälle. Tässä blogissa jaan parhaat, Fraktiolla hyväksi todetut, vinkit ja menetelmät […]

DesignYrityskulttuuri

Hyödynnä palvelumuotoilua palveluiden kehitystyössä

Oletko ollut projektissa, jossa ihmisillä on ollut eri lähtökohtia kehitystyöhön ja yhteistä suuntaa ei tahdo löytyä? Haluaisitko hyödyntää omaa ja kollegoittesi luovuutta ja heivata turhat palaverit ja sen sijaan keskittyä ketterään ja dynaamiseen etenemiseen kustannustehokkaasti ja matalammilla riskeillä? Muotoilun menetelmillä, kuten muotoiluajattelulla ja palvelumuotoilulla, kehitystyö helpottuu huomattavasti. Muotoilun menetelmät auttavat sinua ja tiimiäsi keskittymään oikeisiin […]

BisnesDesign

Miten empatia liittyy palvelumuotoiluun?

Miten empatia ja tunteet liittyvät palvelumuotoiluun saati sitten sovellukehitykseen? Kaikki haluavat luoda asiakkailleen kokemuksia, jotka luovat tietynlaisen vaikutuksen. Mutta miten? Millaisia työkaluja palvelumuotoilu tarjoilee empatiatyöhön ja asiakasymmärryksen kehittämiseen? Empatia palvelumuotoilussa tarkoittaa asiakkaan kenkiin astumista ja hänen kokemustensa ymmärtämistä. Empatiaa tarvitaan palvelumuotoilun ja muotoilijoiden avuksi, sillä empatian avulla pystytään pääsemään syvällisempään käyttäjäymmärrykseen, ymmärtämään asiakkaiden toiveita ja […]

BisnesDesignYrityskulttuuri

Haluatko varmuutta innovaatioprosessien fasilitoimiseen etänä?

Haluatko kehittää tiimisi kyvykkyyksiä asiakas- ja käyttäjälähtöisten palveluiden kehittämiseksi ideasta prototyyppiin vain muutamassa päivässä? Haluaisitko oppia fasilitoimaan ja vetämään innovaatioprosessin etänä? Kuinka innovoida etätyöaikana ja hyödyntää tiimisi kyvykkyyksiä? Olet ehkä ollut tiimisi kanssa tilanteessa, jossa asiat eivät etene tarpeeksi nopealla tempolla ja palaverit eivät vaikuta vievän asioita eteenpäin halutulla tavalla. Haluaisit valjastaa tiimissäsi olevan huikean […]

BisnesDesignYrityskulttuuri

Näin lähestymme vastuullisuutta ja vaikuttavuutta

Syksyn 2020 aikana meillä Fraktiolla, kuten monissa muissakin ystäväyrityksissämme, ovat vastuullisuus ja vaikuttavuus nousseet tärkeiksi teemoiksi. Millaisia päätöksiä meidän tulee yksilöinä ja yritystasolla tehdä, jotta toimintamme olisi vastuullista ja että voisimme tietoisesti luoda positiivista huomista? Millaisia asioita meidän kannattaa jättää tekemättä? Mitä haluamme myydä ja kenelle? Millaista hyvää haluamme jättää jälkeemme? Voitot > vastuullisuus vai […]

Yrityskulttuuri

Miten merileväsipsit liittyvät pikkujouluihin?

Pikkujoulut ovat perinteisesti juhla, jossa vuoden pimeimpänä aikana juhlitaan yleensä työpaikoilla kulunutta vuotta ennen kuin hiljennytään joulun viettoon perheen kesken.

BisnesDesign

Mitä Design Thinking eli muotoiluajattelu on?

Miksi Design Thinking saa paljon klikkejä Googlessa? Usko pois, sille on mainio syy. Avaamme tässä blogissa mitä Design Thinking on ja miksi se on kustannustehokas tapa kehittää palveluita. Lisäksi kerromme, miksi sinun kannattaisi alkaa hyödyntämään sitä työssäsi ja miten voit nostaa yrityksesi innovointikapasiteettia sen avulla.

BisnesYrityskulttuuri

Miksi luovuus pitäisi tulkita organisaation voimavarana?

Matkustin Ruotsiin tapaamaan ystävääni vuosi sitten ja mukanani oli kirja, jonka olin hommannut jo aikoja sitten. Nyt oli sen aika. Ja tätä kirjaa lukiessa se iski. Tiedätkös, kun on olemassa se työn imu. No, sitten on olemassa sellainen asia kuin kirjan imu! Tämä kirja otti täyden otteen minusta ja se veti mut mukanaan. Kyseessä oli […]

Kiinnostuitko?

Joonas Pajunen

Joonas Pajunen

Toimitusjohtaja

050 382 3488
joonas.pajunen@fraktio.fi
Petteri Hellgren Fraktio

Petteri Hellgren

Chief Growth Officer

045 279 3970
petteri.hellgren@fraktio.fi