Fraktio

Iteratiivisen suunnittelun voima

Vitali Gusatinsky

Fraktio
BisnesDesign

Designissa ratkaisemme ongelmia. Suunnittelu ei ole kauniita pikseleitä, vaan sitä että ymmärrämme käyttötarkoitusta ja kontekstia sekä käyttäjää. Tämän kautta voimme luoda kokemuksen, joka on mahdollisimman kokonaisvaltaisesti hyvä. Hyvä suunnittelu poistaa kitkaa tavoitteen ja lopputuloksen väliltä.

​​Suunnitteluprojektin alussa tutkimme eri vaihtoehtoja tunnistettujen haasteiden ratkaisemiseksi. Ratkaisujen toimivuutta mittaamalla ja testaamalla näemme mitkä ratkaisut toimivat parhaiten. Paras suunnittelu syntyy silloin kun voimme jatkuvasti ja iteratiivisesti kehittää ratkaisua entistä paremmaksi.

Uusi ja vanha iPad Pro

Pienet muutokset luovat ajan saatteessa suuren vaikutuksen

Lukulaitteesta tehokkaaksi työkaluksi

Yksi hieno esimerkki iteratiivisesta suunnittelusta on Applen iPad. Olen käyttänyt sitä yli neljä vuotta ​​muistiinpanoihin, netin selailuun ja kalligrafioiden piirtämiseen. Vaikka alkuperäinen iPad Pro on edelleen täysin kelpo työkalu, siinä on monia pieniä tekijöitä, jotka tekevät sen käytöstä hieman hankalaa. Hyvä esimerkki tästä on iPadin kynä – sen esiinotto, lataaminen ja käyttö on hieman vaivalloista. Uudessa iPadissä kynä on magneettisesti kiinni tabletin kyljessä, joka varmistaa että se on aina ladattuna ja käyttövalmiina.

iPad muutenkin edustaa iteraation tehoa. Alussa se oli vain suuri iPhone, joka suuntautui mediakulutuslaitteeksi, jonka avulla luettiin sähköposteja ja katsottiin videoita. Pikkuhiljaa siitä on muodostunut oma varteenotettava alusta, jolla voi luoda musiikkia, editoida valokuvia ja piirtää mitä vain mieleen tulee. Sen käyttöjärjestelmään on tullut monia toimintoja, joita ei löydy iPhonesta ja jotka mahdollistavat tabletin tehokäytön.

Google ennen ja nyt

Keskittymällä laadukkaaseen käyttäjäkokemukseen Google on vahvistanut johtoasemansa

Yksinkertaisuus ja nopeus keskiössä

Toinen hieno esimerkki iteratiivisesta suunnittelusta on Google ja varsinkin hakukoneen etusivu. Google on aina painottanut yksinkertaisuutta ja keskittymistä käyttäjän tarpeisiin. Sen sijaan että esitetään etusivulla uutisia tai satoja linkkejä palvelun eri osa-alueisiin, käyttäjälle tarjotaan pelkkä hakupalkki.

Googlen insinööri Ilya Grigorik puhuu eräässä esityksessä siitä kuinka hakukonejätti tekee parhaansa palauttaakseen tuloksia käyttäjälle alle sekunnissa haun aloittamisesta, riippumatta laitteesta tai nettiyhteydestä. Tämä ei ole mitenkään helppo tehtävä, mutta tämä ripeys antaa käyttäjille sulavan käyttökokemuksen.

Vuosien varrella Google on hionut hakukokemusta. Nykyään et edes löydä “Advanced Search” toimintoa, koska insinöörit huomasivat ettei sitä enää kukaan käytä. On jännää ajatella että maailman edistyksellisin hakukone ei vaadi konfiguraatiota. Jos haluat reseptin, niin laitat sen hakutermiksi. Jos taas haluat ajo-ohjeet niin laitat määränpään hakukenttään ja saat tulokset suoraan.

Google on hieno esimerkki siitä kuinka hyvä design ei ole sitä kun ei voida enää mitään lisätä. Päinvastoin, hyvä design on sitä kun ei ole enää mitään mitä voisi poistaa. Googlen selkeä tavoite luoda selkeä ja rikas käyttökokemus on auttanut heitä jatkuvasti parantamaan käyttökokemustaan. Vaikka yksittäiset muutokset eivät ole välttämättä suuria, vuosien saatossa näiden yhteisvaikutus on markkinajohtava käyttäjäkokemus.

Kolme tyyppiä valkotaulun edessä

Yhdessä syntyy hyvää jälkeä

Jatkuva muutos luo menestystä

Julkaistava palvelu on hyvä miettiä ensimmäisenä vedoksena. Fraktiolla on hienoa päästä tekemään töitä pitkäjänteisesti yhteistyökumppaniemme kanssa ja olla mukana luomassa kasvutarinaa viemällä heidän palveluitaan eteenpäin. On selvää, että mitä kauemmin voimme oppia käyttäjistä ja hioa palvelua, sitä parempi lopputulos syntyy.

Yksi yleinen virhe on tehdä muutoksia muutoksien vuoksi. On aina hyvä pitää mielessä että kun lähdemme iteroimaan suunnittelua, on erittäin tärkeää pitää dataa siinä pohjalla. Haastatellaan käyttäjiä, katsotaan analytiikkaa ja tehdään prototyyppitestejä. Mikään ei voi korvata testaamista.

Jos suunnittelu kiinnostaa, suosittelen katsomaan Perjantaipresikseni suunnittelun historiasta ja tulevaisuudesta sekä aiempi video siitä kuinka prototyyppaamisella voi testata ripeästi ideoita. Toivon mukaan tästä tuli inspiraatiota ja resursseja viedä teidän palvelua seuraavalle tasolle.

Jäikö kysymyksiä? Laita someen #KysyFraktiolta tägillä niin vastaamme.

Muita artikkeleita

Blogi
Kysy meiltä: Mobiilikehitys ja React Native

Kiinnostuitko?

Petteri Hellgren Fraktio

Petteri Hellgren

Chief Growth Officer

045 279 3970
petteri.hellgren@fraktio.fi
Tuike Järvi

Tuike Järvi

Chief Experience Officer

040 059 2123
tuike.jarvi@fraktio.fi
Joonas Pajunen

Joonas Pajunen

Toimitusjohtaja

050 382 3488
joonas.pajunen@fraktio.fi
Käytämme evästeitä sivun kehittämiseen.Lue lisää