Fraktio
Seppo

Seppo tekee oppimisesta hauskaa ja motivoivaa

Seppo.io on helppokäyttöinen oppimisalusta, jolla opettaja tai kouluttaja muuttaa materiaalinsa aktivoiviksi mobiilipeleiksi. Ongelmanratkaisutaidot, yhteistoiminta, luovuus ja oman osaamisen jakaminen ovat keskeisessä osassa Seppo-pelien oppimisprosessissa. Kokemuksellinen ja tutkiva oppiminen innostavat lapsia oppimaan. Aktivoiva ja pelillisyyteen pohjaava lähestymistapa toimii myös yritysten oppimistarpeisiin.

Opetuspeleistä koulujen ja yritysten työkaluksi

Seppo sai alkunsa koulumaailmasta, ja alusta kehitettiin ensin tuomaan valmiita opetussisältöjä kouluille. Pian alkoi kehitystyö, jossa valmiiden pelien sijaan Sepposta luotiin alusta, jolla opettajat voivat itse luoda omien tarpeidensa mukaisia opetuspelejä. Koulujen lisäksi Seppo levisi nopeasti myös järjestöjen ja museoiden käyttöön. Viime vuosina Seppoa on alettu käyttää myös yrityskoulutuksiin, joissa vahva pedagoginen pohja on ainoastaan hyödyksi.

Seitsemässä vuodessa Seppo on valloittanut käyttäjien sydämet. Tänä talvena juhlittiin 100 000 sivuston kautta tehtyä peliä. Käyttäjiä on noin 50 maassa.

Seppo

Opetuspeleistä koulujen ja yritysten työkaluksi.

Selainpelistä mobiilisovellukseksi

Vuoden 2019 keväällä Sepposta alettiin suunnittelemaan mobiilisovellusta, koska selaimet asettivat peleille teknisiä rajoitteita, joista haluttiin eroon. Pelin myös haluttiin tarvittaessa toimivan täysin offline ilman verkkoyhteyttä.

Halusimme viedä käyttäjäkokemuksen täysin uudelle tasolle ja herättää käyttäjissä wow-fiilistä.

Eeva Myller

Eeva Myller

Head Of User Experience, Seppo

Designista liikkeelle

Mobiilisovellusta lähdettiin suunnittelemaan puhtaalta pöydältä. Tavoitteena oli ideoida pelaajien kokemuksesta mahdollisimman pelkistetty ilman että lukittautuisimme tiettyyn tyyliin tai pelimekaniikkaan. Seppossa oli jo olemassa monta erilaista pelityyppiä, joiden kohdalla mietimme miten ne parhaiten kääntyvät pelikokemukseksi puhelimella.

Suunnittelun jälkeen prototyyppasimme Seppoa rautalanka-animaatioilla ja selvitimme mitkä vaihtoehdot toimivat parhaiten. Halusimme säilyttää yhteyden edelliseen näkymään, mutta luoda selkeyttä pelin kulussa, jotta pelaajalle olisi selvää mitä on tapahtunut ja mitä häneltä odotetaan seuraavaksi. Animaatioiden tärkeys korostui, niillä luotiin kivoja hetkiä pelin yhteyteen.

Oli tärkeää luoda mukava värimaailma, mutta sovittaa pelit sen ympärille niin, että Seppo voi tehdä mukautettuja bränditoteutuksia asiakkailleen. Myös saavutettavuus piti huomioida, jotta kaikki pelaajat voisivat yhtä sulavasti pelata Seppoa.

Seppo

Mobiilisovellusta lähdettiin suunnittelemaan puhtaalta pöydältä.

Käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen

Yksiä projektin parhaita ja tärkeimpiä osia olivat vierailut kouluille sekä opettajien ja oppilaiden haastatteleminen. Opimme paljon siitä, miten  Seppoa on arjessa hyödynnetty ja millaisia ominaisuuksia käyttäjät oikeasti kaipaavat. Haastattelujen kautta nousi esiin myös erilaisten käyttäjien kohtaamia haasteita, jotka muutoin olisivat helposti jääneet huomiotta.

Kehitystyössä vuorovaikutus käyttäjien kanssa on äärimmäisen tärkeää. Olemme saaneet paljon hyviä näkemyksiä, joita olemme voineet hyödyntää tuotekehityksessä.

Eeva Myller

Eeva Myller

Head Of User Experience, Seppo

Seppo

Yhdessä tekemistä ja oppien jakamista

Onnistuneet projektit syntyvät hyvästä ja tiiviistä yhteistyöstä. Yksi olennainen osa tekemistä oli osaamisen ja oppimiemme parhaiden käytäntöjen jakaminen Seppon omien kehittäjien kanssa. Oppeja jakamalla osaaminen kasvaa, mikä mahdollistaa systemaattisen kehitystyön myös julkaisun jälkeen.

Tekeminen on ollut todella mukavaa ja vuorovaikutteista. Harvoin pääsee tekemään näin laaja-alaista projektia, jossa käyttäjät voivat itse luoda kaikkea piharetkistä brändistrategian jalkauttamiseen.

Tulevaisuudessa Seppo nähdään yhä useammin yritysten käytössä.

Tulevaisuudessa Seppo nähdään yhä useammin yritysten käytössä.

Tulevaisuus

Seppon aikaansaama oppimisinto on huomattu myös ulkomailla. Peliä voi jo nyt pelata usealla eri kielellä. Käyttävät voivat valita joko suomen, ruotsin, englannin, espanjan, hollannin, arabian, norjan, unkarin tai portugalin. Tulevaisuudessa Seppo nähdään yhä useammin yritysten käytössä, sillä Seppolla niin uusien työntekijöiden perehdytys, strategian jalkautus kuin turvallisuuskoulutuskin kääntyvät aktivoiviksi peleiksi.

Ollaan oltu tyytyväisiä toimittajavalintaan. On ollut hyvä luotto siihen, että oikeita asioita tapahtuu.

Eeva Myller

Eeva Myller

Head Of User Experience, Seppo

Seppo on toteutettu React Nativella, joten se toimii sekä iOS- että Android-laitteissa.

Play Seppo -mobiilisovellus on ladattavissa sekä Appstoresta että Google Playsta.

Kiinnostuitko?

Tuike Järvi

Tuike Järvi

Chief Experience Officer

040 059 2123
tuike.jarvi@fraktio.fi
Joonas Pajunen

Joonas Pajunen

Toimitusjohtaja

050 382 3488
joonas.pajunen@fraktio.fi
Petteri Hellgren Fraktio

Petteri Hellgren

Chief Growth Officer

045 279 3970
petteri.hellgren@fraktio.fi
Käytämme evästeitä sivun kehittämiseen.Lue lisää