Hyppää sisältöön
Fraktio
Naiset istuvat Senaatintorilla, kuvaaja Jussi Hellsten

Helsinki Marketing – Kohdennetumpaa markkinointia persoonatyön avulla

Näistä olemme ylpeitä

  • Autoimme Helsinki Marketingia määrittämään kaksi persoonaa avainkohderyhmistä, joille markkinointia, viestintää ja palveluita kohdennetaan.
  • Persoonatyö auttoi Helsinki Marketingia hyödyntämään dataa ja tiimin asiantuntijuutta, jotta he pystyvät tekemään työtään tehokkaammin ja asiakaslähtöisemmin.
  • Persoonista on tullut työkalu, jota käytetään osana päivittäistä tekemistä
  • Asiakas oppi työkaluja ja menetelmiä jatkaa persoonatyötä itsenäisesti

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama kaupunkimarkkinointiyhtiö. Se vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Helsinki Marketingin toimialaan kuuluu matkailu-, kongressi-, tapahtuma- ja elinkeinomarkkinointi, suurtapahtumien ja kongressien hakutoimenpiteet, eräät kaupungin tapahtumatuotannot sekä matkailuneuvonta. Sen pääkohderyhmiä ovat helsinkiläiset, kansainväliset matkailijat, päättäjät ja osaajat.

Kohdennetumpaa markkinointia

Helsinki Marketingin tarve oli tehdä kohdennetumpaa markkinointia vierailijakohderyhmään ja ymmärtää, mitä matkailijat ja vierailijat ajattelevat Helsingistä.

Näimme, että vierailijapersoonien luominen oli hyvä vaihtoehto. Tarvitsimme työn fasilitoimiseen ja sparraamiseen apua.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing

Saksala kartoitti toimijoita persoonatyön toteuttajaksi ja etenkin henkilöä fasilitoimaan. Verkostosta tuli suosituksia Fraktiosta ja palvelumuotoilijastamme Satu Heikinheimosta, jolla oli aikaisempaa kokemusta Helsingin kaupungin projekteista.

Kun pyysin tarjouksia, Fraktiosta tuli todella vahva fiilis. Reagointi oli konkreettista ja nopeaa. Kun puhuin Sadun kanssa, vakuutuin hänen olevan hyvä henkilö tekemään fasilitointia meille. Suositukset olivat vahvoja Sadun osaamisesta.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing
Ihmisiä oodi kirjaston terassilla, kuvaaja Jussi Hellsten
Ihmisiä oodi kirjaston terassilla, kuvaaja Jussi Hellsten
Kuva: Jussi Hellsten, Helsinki Marketing

 

Persoonien työstämistä työpajassa

Alkuun teimme yhdessä Helsinki Marketingin kanssa paljon ajatustyötä. Miten vierailijapersoonat voivat auttaa Helsinki Marketingin työntekijöitä työssään ja mitä työstettävät persoonat edustavat?

Päädyimme yhdessä siihen, että persoonien pitää edustaa tavoitepersoonia: keitä tavoittelemme vierailemaan Helsingissä. Katsoimme eteenpäin ja linkitimme persoonat vahvasti strategisiin tavoitteisiimme.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing

Osallistimme koko organisaation jakamaan digitaalisen yhteistyöalusta Howspacen avulla, millaisia haasteita heillä on työssään ja miten he voisivat hyödyntää persoonia helpottamaan työtä ja fokusoimaan oikeisiin asioihin. Tämä auttoi meitä määrittämään, millaisia asioita persoonatyö ratkaisee asiantuntijoiden arjessa.

Ratkaisuksi avainkohderyhmien kirkastamiseen järjestimme työpajan, jossa yhdessä Helsinki Marketingin asiantuntijoiden kanssa työstettiin persoonia. Persoonat ovat palvelumuotoilussa usein käytetty empatiatyökalu, jossa luodaan fiktiivinen kuvaus ideaaliasiakkaasta. Työpajassa hyödynnettiin myös laajoja kuluttajatutkimuksia ja aikaisemmin kerättyä dataa.

Työpajaan osallistui Helsinki Marketingilta 11 hengen monialainen asiantuntijaryhmä muun muassa markkinointi-, PR-, myynti- ja matkailuneuvonnan tiimeistä. Tämän lisäksi koimme tärkeäksi osallistaa myös koko organisaation persoonatyöhön, koska on tärkeää, että persoonien kokoama tieto tulee käyttöön läpi organisaation.

Etänä järjestetyssä työpajassa työstettiin kahta persoonaa, jotka määrittyivät yhteiskehittämisen aikana. Saksalaa etukäteen mietitytti, olisiko persoonatyötä ollut parempi tehdä kasvokkain ja riittääkö aika. Huolet osoittautuivat tarpeettomiksi.

Tietokone, jossa näytöllä Mural-työkalun pohja

Työpajassa käytettiin digitaalista, visuaaliseen yhteistyöhön ja ideointiin suunniteltua Mural-työkalua, ja lopputuloksena syntyi Yuki-niminen persoona japanilaiselle vierailijalle ja Anton-niminen persoona saksalaiselle vierailijalle.

Työpaja oli todella hyvä kokemus. Vaikka tuntui, että aikaa voi aina varata liian vähän, etenimme todella hyvin. Rauhallisesti, strukturoidusti ja innostavasti! Saimme käytännössä hoidettua kaiken käytössä olleilla työkaluilla. Työpajassa saatiin hyvin puristettua jengistä, mitä toivottiinkin. Kaikki olivat mielestäni hienosti mukana.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing

Saksalan mielestä Satu onnistui tehtävässään fasilitoijana todella hyvin.

Satu on todella innostava persoona, jolla on todella vahva ote fasilitointitilanteisiin. Hän pystyy olemaan äärimmäisen inspiroiva ja positiivinen.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing
Tyttö pyöräilee kaupunkipyörällä, kuvaaja Jussi Hellsten
Tyttö pyöräilee kaupunkipyörällä, kuvaaja Jussi Hellsten
Kuva: Jussi Hellsten, Helsinki Marketing

 

Persoonat elävät

Työpajassa Helsinki Marketingin työntekijät oppivat ketteriä toimintatapoja ja muotoilun menetelmiä jatkaa persoonatyötä. Työpajojen innostamana Helsinki Marketing teki itsenäisesti kolmannen persoonan, jonka työstämisessä on hyödynnetty työpajojen oppeja ja työskentelytapoja.

Persoonia on validoitu ja jatkotyöstetty: esimerkiksi Japanissa on tehty haastatteluja Yuki-persoonasta.

Fraktion kanssa saimme alkusysäyksen persoonatyölle ja tavan tehdä persoonia. Työpaja oli siinä tärkein momentti. Saimme käyttöön Mural-työkaluun jääneet tiedot ja asiat. Ne antoivat hyvät eväät jatkaa työtä.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing

Helsinki Marketing liitti persoonatyön osaksi laajempaa avainviestityötä. Sen tulokset koostettiin markkinoinnin ja viestinnän työkalupakkiin, jonka osaksi tiivistettiin myös persoonatyön tulokset. Persoonien kautta pohdittiin viestejä ja puhuttelutapoja.

Jotta voimme luoda vahvempaa vaikutusta markkinointiin, valintoja ja kohdennuksia on tehtävä. Mielestäni työ on lähtenyt todella hienosti elämään persoona- ja avainviestityöstä. Työn avulla pystymme kohdentamaan markkinointia valintojemme mukaisesti.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing

Persoonat ovat alkaneet elää omaa elämäänsä.

Kuulen kollegojen puhuvan, pitäisikö Yuki tai Anton tästä ja tästä. Heistä on tullut kiinteä osa tekemistämme. Se on paras indikaattori, että persoonatyössä onnistuttiin. Ja mielestäni paras asia!

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing

Saksala summaa, miksi voisi suositella meitä.

Fraktio tekee todella joustavasti ja palvelualttiisti työtä. He todellakin dedikoituivat meille ja venyivät tarvittaessa. He tekivät asioita joustavasti sekä hyvällä fiiliksellä ja otteella. Fraktio ymmärsi tarpeemme ja pystyivät auttamaan meitä konkreettisesti.

Laura Saksala, Helsinki Marketing

Laura Saksala

Senior Advisor, Customer Experience, Helsinki Marketing

Halutko jutella lisää palvelumuotoilusta? Onko sinulla projekti, josta haluat sparrata? Lähetä meille viestiä.

Lue lisää palvelumuotoilusta

Satu Heikinheimo
Blogi
Miten empatia liittyy palvelumuotoiluun?
Asiakaskokemus
Blogi
Hyödynnä palvelumuotoilua palveluiden kehitystyössä
Blogi
Onnistu asiakastutkimuksessa – näin teet hyvän haastattelun

Kiinnostuitko?

Joonas Pajunen

Joonas Pajunen

Toimitusjohtaja

050 382 3488
joonas.pajunen@fraktio.fi
Petteri Hellgren Fraktio

Petteri Hellgren

Chief Growth Officer

045 279 3970
petteri.hellgren@fraktio.fi