Design Sprint

Ketterästi ideasta palvelukonseptiin alle viikossa

Ihmiset työskentelevät työpajassa. Ihmset työskentelevät työpajassa.

Nopeita tuloksia

Design Sprint on prosessi, jolla luodaan nopeasti uusia tuotteita, uusia omaisuuksia olemassaoleviin palveluihin tai ratkaisuja suuriin haasteisiin.

Design Sprint -menetelmä koostuu 5 vaiheesta. Prosessin aikana rajataan ongelma, ideoidaan ratkaisut ja testataan niitä oikeiden käyttäjien kanssa.

 

Validoitut ratkaisut vauhdilla

Design Sprintin suurin hyöty on, että se tiivistää jopa kuukausien työt yhteen viikkoon. Sprint toimii menetelmänä hyvin monipuolisiin tilanteisiin. Sen avulla olemme auttaneet kymmeniä asiakkaitamme ratkaisemaan haasteita tai pääsemään ideasta konseptitasolle muutamassa päivässä.

Intensiivisen viikon aikana jalostamme ideoista ratkaisut, joiden pohjalta voidaan tehdä kehitystyön seuraavat päätökset ja etenemissuunnitelmat. Lähestymme projektia aina käyttäjälähtöisestä näkökulmasta.

Palvelut-Design-Design Sprint-prosessi

Ideoi palvelu käyttäjän ehdoilla

Palvelut-Design-Design Sprint-prosessi2

Tuo koko tiimi yhteen aidon datan ympärille

Palvelut-Design-Design Sprint-prosessi3

Rakenna testattu prototyyppi viikossa

Kuukausien työ viikossa

Design Sprint yhdistää nopean iteroinnin ja käyttäjäpalautteen kustannustehokkaasti ja nopeasti. Ketterillä toimintatavoilla vähennetään riskejä ja varmistetaan, että keskitytään oikeisiin asioihin.

Tuote- ja palvelukehityksessä on usein kyse rajallisista resursseista; koskaan ei ole loputtomasti aikaa ja budjettia. Lisäksi päätöksenteko on vaikeaa, jos kehityksen priorisoinnista ei ole yhteistä ymmärrystä. Design Sprintin menetelmä ratkaisee priorisoinnin haasteet.

Design Sprint prosessi

1. Ymmärrä ja määritä

Rakennamme raamit haasteelle ja päätämme yhteisen suunnan sprintille.

2. Ideoi

Kuule asiantuntijoilta, luo uusia mahdollisuuksia ja kartoita ratkaisumalleja.

3. Päätä ja vahvista suunta

Arvioi eri ratkaisuja ja valitse lopullinen suunta.

4. Rakenna prototyypi

Ratkaisu herätetään eloon rakentamalla  prototyyppi.

5. Testaa oikeilla ihmisillä

Prototyyppiä testataan aidoilla käyttäjillä, jotta nähdään, kuinka hyvin ratkaisumme toimii.

Asiakkaidemme kokemuksia

Juha-Ruuska-FCG

Design Sprint kiteytti meille vahvasti, mihin suuntaan olemme palvelun kanssa menossa ja selkeytti organisaation eri funktioille yhteistä päämäärää. Arjen kiireen keskellä on vaikea saada isoa porukkaa yhden aiheen äärelle, mutta tällä menetelmällä se toimi.

Juha Ruuska Design Lead, FCG
Ben_Serlo_Fonecta_Fraktio

Jos ajattelimme, että etenemme kaksi askelta tässä uudistamisprojektissa, niin etenimmekin varmaan 8 tai 10 askelta!

Ben Serlo Service Design Manager, Fonecta
FCG Design Sprint refe

Asiakastarina

Design Sprint toi nopeasti konkretiaa ja opetti uutta käyttäjien arvosta FCG:lle

Autoimme FCG:tä Design Sprint -menetelmän haltuunotossa, ja jatkossa he voivat hyödyntää sprinttejä omassa kehitys- ja konseptointityössään.

Sprintin lopputuloksena FCG sai myös konkreettisia ratkaisuehdotuksia Kuntarekry-palvelunsa jatkokehitykseen.

Lue lisää

 

Satu-Vitali

Kiinnostuitko?

Design Sprint luo jokaiselle päivälle arvoa. Haluamme auttaa sinua kehittämään testattavan prototyypin palvelustasi kustannustehokkaasti ja nostaa tiiminne kykyä vetää sprinttejä jatkossa omalla porukalla.
 
Järjestämme eri tarpeisiin sopivia Design Sprinttejä niin etänä kuin livenäkin. Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.

Ota yhteyttä