Design Sprint

Ketterästi ideasta testattuun palvelukonseptiin alle viikossa

Design Sprint ihmiset työskentelee

Nopeita tuloksia

Design Sprint on menetelmä, jonka avulla olemme auttaneet kymmeniä asiakkaitamme pääsemään ideasta palvelukonseptitasolle muutamassa päivässä.

Design Sprint koostuu viidestä vaiheesta, jonka aikana rajataan ongelma, ideoidaan ratkaisut ja testataan niitä oikeiden käyttäjien kanssa. Sprint toimii menetelmänä hyvin monipuolisiin tilanteisiin, kun alkuun määritellään kehityksen raamit.

vitali-ipad-valmentamassa-1

Validoitu palvelukonsepti vauhdilla

Projektin alussa sprint-menetelmälle käytetään aikaan koko projektiryhmän kanssa, jonka avulla luodaan yhteisymmärrys sprintin kokonaisuudesta. Lähestymme projektia aina käyttäjälähtöisestä näkökulmasta tiiviissä aikataulussa. Haastamme ja pohdimme. Nopea oppiminen jalostaa karkeimmankin idean realististiseksi kokonaisuudeksi, josta syntyy sprintin aikana interaktiivinen prototyyppi. Protoa testataan aidon kohderyhmän kanssa, ja validoidaan hiotut oletukset.

Palvelut-Design-Design Sprint-prosessi

Ideoi palvelu käyttäjän ehdoilla

Palvelut-Design-Design Sprint-prosessi2

Tuo koko tiimi yhteen aidon datan ympärille

Palvelut-Design-Design Sprint-prosessi3

Rakenna testattu prototyyppi viikossa

Kuukausien työ viikossa

Ketterillä toimintatavoilla vähennetään riskejä ja varmistetaan, että keskitytään oikeisiin asioihin. Design Sprint yhdistää nopean iteroinnin ja käyttäjäpalautteen – kustannustehokkaasti ja nopeasti.

Tuote- ja palvelukehityksessä on usein kyse rajallisista resursseista; koskaan ei ole loputtomasti aikaa ja budjettia. Lisäksi päätöksenteko on vaikeaa, jos kehityksen priorisoinnista ei ole yhteistä ymmärrystä.

Meille on tärkeää, että kaikki tekeminen tähtää konkreettisiin lopputuloksiin kustannustehokkaasti, oli kyse sitten meidän, asiakkaan liiketoiminnan tai uuden verkkopalvelun kehittämisestä.

1. Ymmärrä

Rakennamme raamit haasteelle ja päätämme yhteisen suunnan sprintille.

2. Ideoi

Kuule asiantuntijoilta, luo uusia mahdollisuuksia ja kartoita ratkaisumalleja.

3. Päätä

Arvioi eri ratkaisuja ja valitse lopullinen suunta.

4. Rakenna

Ratkaisu herätetään eloon rakentamalla  prototyyppi.

5. Testaa

Prototyyppiä testataan aidoilla käyttäjillä, jotta nähdään, kuinka hyvin ratkaisumme toimii.

Juha-Ruuska-FCG

Design Sprint kiteytti meille vahvasti, mihin suuntaan olemme palvelun kanssa menossa ja selkeytti organisaation eri funktioille yhteistä päämäärää. Arjen kiireen keskellä on vaikea saada isoa porukkaa yhden aiheen äärelle, mutta tällä menetelmällä se toimi.

Juha Ruuska Design Lead, FCG
Ben_Serlo_Fonecta_Fraktio

Jos ajattelimme, että etenemme kaksi askelta tässä uudistamisprojektissa, niin etenimmekin varmaan 8 tai 10 askelta!

Ben Serlo Service Design Manager, Fonecta
Petteri Hellgren

Jokaisella päivällä arvoa

Design Sprintit ovat intohimomme. Haluamme auttaa sinua kehittämään testattavan prototyypin palvelustasi kustannustehokkaasti aikaa haaskaamatta.

Järjestämme eri tarpeisiin sopivia Design Sprinttejä niin etänä kuin livenäkin. Ota yhteyttä Petteriin ja jutellaan lisää.

Ota yhteyttä