Posti

"Odotukset täyttyivät ja ylittyivät" – valmensimme Postia palvelumuotoilusta

Fraktio ja Posti pamuvalmennus Posti mobile hero

Toimiala

Posti ja logistiikka

Palvelut

Valmennus
Palvelumuotoilu
Figma

Valmensimme Postin asiantuntijatiimiä

Posti on yksi Suomen, Ruotsin ja Baltian johtavista jakelu- ja logistiikkayhtiöistä. Se huolehtii asiakkaidensa arjen ja kaupankäynnin sujuvuudesta tarjoamalla laajan valikoiman postin, logistiikan, rahdin ja verkkokaupan palveluja. Postilla on Suomen kattavin palveluverkosto ja se käy arkipäivisin noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona.

Näistä olemme ylpeitä

  • Räätälöimme Postin asiantuntijoille valmennuksen palvelumuotoilusta ja Figmasta
  • Valmennuksissa käsiteltiin teoriaa käytännön harjoitteiden kautta
  • Valmennuksien myötä postilaiset ovat saaneet uusia näköaloja tekemiseensä ja vieneet palvelumuotoilukulttuuria eteenpäin talon sisällä
Posti wide image Posti mobile image

Vahvuuksien vahvistamista

Posti muodosti vuonna 2021 Postipalveluiden liiketoimintaan uuden palvelumuotoilutiimin, joka toimii olemassa olevien palveluiden asiakaslähtöistämisessä ja kehittämisessä sekä uusien palveluratkaisujen suunnittelussa, konseptoinnissa ja toteuttamisessa. 

​​Tiimillä oli paljon osaamista palvelumuotoilusta ja tuotekehityksestä. Tiimi halusi kuitenkin uusia näköaloja palvelumuotoiluun sekä vahvistaa vahvuuksiaan ulkopuolisen kumppanin avulla. Posti lähti keväällä 2021 etsimään valmennuskumppania palvelumuotoiluun.

Halusimme selkeyttä kokonaiskuvaan, kun lähdemme miettimään jonkun teeman tai aiheen palvelumuotoilemista. Halusimme tukea siihen, mitä kaikkea matkan varrella kannattaa ottaa huomioon, miten se kannattaa suunnitella, mitä työkaluja milloinkin käyttää ja ymmärtää ne osana hankkeen isoa kuvaa.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti

Peltola kartoitti kumppaneita ja sai vinkin meistä tiimiläiseltään, joka oli osallistunut Fraktion muotoiluaiheeseen webinaariin.

Valmentajamme Satu ja Vitali tapasivat Postin Leenan, ja yhdessä pohdimme, miten lähestyä valmennusta. 

Minulle vinkattiin, että valmennuksessa oli hyvä fiilis ja että Fraktio myös räätälöi koulutuksiaan.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti

Pidin fraktiolaisten asenteesta ja että kouluttajat Satu ja Vitali kävivät kaikki keskustelut kanssamme siitä, mikä koulutuksen sisältö voisi olla. Satu ja Vitali ymmärsivät tilanteemme ja tarpeemme. Tästä heräsi luottamusta ja fiilis, että koulutuksista tulee mukavia tapahtumia. Uskoin, että heidän avulla saamme kaipaamiamme uusia näkökulmia ja työtapoja

Leena Peltola Serive Design Lead, Posti

Valmennuksessa keskustellessa heräsi myös ajatus, että tiimiä voisi valmentaa myös Figma-työkalusta.

Tuli ilmi, että Vitali on Figman syväosaaja ja Fraktio järjestää myös Figma-koulutuksia. Saimme siis kaiken tarvitsemamme Fraktiolta, ja kouluttajat vaikuttivat mukavilta ja osaavilta. Se oli piste i:n päälle! Saimme räätälöityä juuri sellaisen valmennuksen, mitä tarvitsimme. Heillä oli paljon kokemusta vastaavista valmennuksista, joten he nopeasti valitsivat oikeat elementit valmennukseemme.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti
Posti wide image-2

Ei pelkkää teoriaa

Järjestimme kaksi valmennuspäivää hybriditoteutuksena: osa osallistujista tuli paikan päälle ja osa oli mukana etänä. Ennen palvelumuotoiluvalmennuspäiviä osallistujat kävivät verkkokurssin etäfasilitoimisesta ja Figmasta, josta myös pidettiin puolen päivän mittainen valmennus.

Palvelumuotoiluvalmennuksissa ei käsitelty pelkästään teoriaa, vaan lähestyimme aihetta käytännön kautta. Työstimme yhdessä palvelumuotoilutiimin työpöydällä olevaa kehityshanketta, jossa Postin olemassaolevaa palvelua tehtiin asiakaslähtöisemmäksi.

Emme olleet täysin uuden äärellä, mutta katsoimme asiaa eri kulmilta ja teimme konkreettisia harjoitteita, joita oli todella hauska tehdä. Kaikki tekivät palvelumuotoilua koulutuksen ohella.

Hyvä, että saimme yhdistettyä kouluttamisen konkretiaan, eikä sisältö ollut pelkästään teoreettista, vaan edistimme samalla oikeaa hanketta.

Saimme oikeasti hyötyä siitä, että teimme harjoitteita osana valmennusta. Sparrailimme yhdessä, millä keinoilla tutkia asioita. Löysimme tiiminä ehdottomasti yhteisen sävelen. Oli hyvä nähdä, mitä kaikkea uutta valmennus toi ja vahvisti taitojamme.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti
Postilaisia ryhmätyössä
Valmennuksessa postilaiset tekivät harjoitteita ja hyödynsivät olemassa olevaa hankettaan.
Posti-2 images-1

Valmennuksissa vahvistettiin olemassa olevia taitoja. Käytännönläheisyys oli tärkeää postilaisille.

Ylipäätään käytännön järjestelyt hoituivat hyvin. Fraktio sai valmennuspäivät hyvin järjestettyä. Olimme supertyytyväisiä hybridimalliin! Fraktio jousti myös sen mukaan, mitä halusimme ja mitä työkaluja meillä oli käytössä. Esimerkiksi käytimme Miroa ja Slackia.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti

Parhaita käytäntöjä ja palvelumuotoilukulttuurin eteenpäin viemistä

Peltola kokee, että yhteistyömme myötä palvelumuotoilutiimi sai vahvistettua vahvuuksiaan ja parhaita käytäntöjä arkeensa.

Toiveenamme oli saada konkretiaa tekemiseen. Kävimme koulutuksissa eri palvelumuotoilun menetelmiä läpi ja saimme niiden hyödyntämiseksi apua. Vaikka mukana oli myös uusiakin asioita, saimme enemmänkin varmuutta jo käytössä olevien taitojen ja työkalujen hyödyntämiseen.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti

Valmennukseen osallistunut Service Designer Kati Jukarainen koki saaneensa kannustusta tekemiseensä.

Vitali ja Satu olivat hyvin helposti lähestyttäviä. Kysymyksiä oli helppo esittää. Kokonaisuudessaan tekeminen oli käytännönläheistä. Valmennuksessa esiteltiin simppeleitä käytännön esimerkkejä heidän aikaisemmin tekemistä projekteista. Tykkäsin tästä. Valmennus oli kannustava, ja rohkaistun sen jälkeen lähteä tekemään ja kokeilemaan. Se oli suurin anti minulle.

Kati Jukarainen Service Designer, Posti

Peltolan mielestä yhteistyön myötä hänen tiiminsä on onnistunut viemään palvelumuotoilun ilosanomaa eteenpäin Postin sisällä.

Olemme saaneet palvelumuotoilukulttuuria eteenpäin, se on meillä iso hanke. Kokonaiskuva on hahmottunut enemmän, ja valmennus on auttanut löytämään olennaiset asiat hankkeissa. Miten voimme auttamaan kollegoita palvelumuotoilussa sekä löytämään hankkeita, joissa meidän kannattaa olla mukana.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti
Posti wide image-1

Tykkäsin Fraktion mutkattomasta lähestymistavasta. Heillä oli erittäin hyvä ja todella asiakaslähtöinen yhteistyömalli. Olin asiakkaana yllättynyt, miten paljon Fraktio halusi auttaa meitä myös valmennuksien jälkeen. Satu ja Vitali pyysivät olemaan yhteydessä, mikäli kaipasimme mitä tahansa lisätietoa tai jos tulisi jotain kysyttävää. He halusivat oikeasti auttaa meitä eteenpäin. Hienoa ettei valmennus päättynyt vain valmennuspäiviin, sillä monet asiat ja opit tapahtuvat niiden jälkeen. Valmennukset olivat todellakin kokonaisvaltaisia, ja kun oltiin sovittu, että ollaan jossain apuna, siinä todella oltiin apuna.

Kaikki toimi niin kuin oli luvattu. Odotukset täyttyivät ja ylittyivät! Saimme juuri sitä, mitä tilasimme ja tarvitsimme.

Leena Peltola Service Design Lead, Posti
Satu-Vitali

Kaipaako tiiminne valmennusta?

Ole yhteydessä mikäli voimme auttaa sinua tai tiimiänne vastaavissa teemoissa.