LänsiAuto

Verkkopalvelu LänsiAuton liiketoimintastrategisena moottorina

Länsiauto_autohalli_Fraktio

Toimiala

Autojen vähittäiskauppa

Palvelut

Palvelumuotoilu
UI/UX-suunnittelu
Webkehitys
DevOps
Data Engineering

Täyden palvelun autoilua

LänsiAuto on Suomen suurimpia autoalan konserneja, joka palvelee sekä yksityis- että yritysasiakkaita. Sen palveluvalikoima on toimialan laajin. 

LänsiAutolla oli haasteita verkkopalvelunsa luotettavuuden kanssa. Palvelua haluttiin nopeuttaa, tehdä mobiiliystävälliseksi ja käyttäjälähtöisemmäksi.

 

LänsiAuto-desktop-2

Palvelumuotoilulla alkuun

Sivustoa ei suinkaan räjäytetty täysin uusiksi, vaan yhteistyön kautta lähdimme luomaan vankkaa pohjaa verkkopalvelulle, josta LänsiAuto voi lähteä laajentamaan palveluaan tulevaisuudessa.

Projekti oli kokonaisvaltainen ja meille fraktiolaisille erityisen mieluinen. Projektin alussa hankimme arvokasta asiakas- ja työntekijäymmärrystä, koska palvelu kehitettiin niin asiakkaiden käyttöön kuin myös työntekijöiden työn helpottamiseksi. Millainen asiakaspolku on ja mitä haasteita sen varrella on? Millainen asiakaskokemus ja verkkopalvelun käyttökokemus vastaisi asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin? Millainen verkkopalvelu tukisi LänsiAuton strategisia tavoitteita palvelun laajentamiseen tulevaisuudessa?

Projektissa lähdettiin hyödyntämään vahvasti palvelumuotoilun metodeja, jotta saimme vastauksia näihin kysymyksiin. Asiakas- ja liiketoimintaymmärrys, ennen kuin verkkopalvelua ja sen infraa lähdettiin koskemaan, antoi mainiot lähtökohdat palvelun kehittämiselle.

Asiakas- ja liiketoimintaymmärrys antoi projektille siivet

Yhdessä asiakkaan kanssa, me keräsimme ymmärrystä koko auton hankinnan polusta ja mitä haasteita siihen liittyy. Näitä lähdimme avaamaan. Projektin aikana auton ostamisen kokemuksen sijaan aloimme suunnitella koko verkkopalvelua auton hankkimisen kulmasta, joka vastaa enemmän nykyisiin ja tuleviin asiakastarpeisiin. Päätökset verkkopalveluun tehtävistä muutoksista tehtiin vahvasti kerätyn asiakasymmärryksen ja datan perusteella ja sen jälkeen aloimme vasta devaamaan. LänsiAuton sivuston kehittämisessä tärkeintä oli, että palvelu tukee LänsiAuton strategiaa ja visiota ja mahdollistaa tulevaisuuden innovaatiot. Verkkopalvelu toimii moottorina LänsiAuton kasvulle.

Henri_Molin

Nyt kun meidän digitaalinen tuote on kunnossa, olemme nopeampia reagoimaan muutoksiin tai kun kehitämme uusia tuotteita tai palveluita. Kehitimme yhdessä Fraktion tiimin kanssa verkkopalvelun, joka on lähellä verkkokauppamaisuutta ja jossa asiakaskokemus on kunnossa. Kotisivumme ovat kaiken lisäksi nyt nopeammat, helppokäyttöisemmät ja erityisen toimivat mobiilissa. Verkkopalvelun kautta työntekijät pystyvät vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeisiin.

Henri Molin Head of Digital and Business Development, LänsiAuto
LänsiAuto-mobile
Mobiilikäytön lisääntyessä palvelun käyttökokemukseen mobiilissa kiinnitettiin erityistä huomiota.
LänsiAuto-mobile-kuvitus
Kehitytyön pohjana toimi asiakkaiden auton hankinnan ostopolku.
Albert Spoljaric

Devaajana projektissa itselle on ollut hienoa päästä uudistamaan ja parantamaan jo käytössä olevaa verkkopalvelua kokonaisvaltaisesti. Devaajana on ollut erittäin mielenkiintoista ja opettavaista tehdä ns. fullstackina kehitystä, niin visuaalisen uudistuksen kuin palvelinpuolen uudistuksen ja autodatan käsittelemisen parissa.

Albert Spoljaric Ohjelmistokehittäjä, Fraktio
Tero-10-1800x1200-1-1200x800

Projekti tarjosi mielenkiintoisia haasteita ratkottavaksi ja mahdollisuuden modernisoida pilvipohjaista infrastruktuuria. Lähtötilanteessa sivusto toimi ajoittain epävakaasti, jonka saimme ratkaistua infrastruktuuria parantamalla ja valvontaa lisäämällä. Ratkaisumme paransi sivuston käyttökokemusta.

Tero Tuomala DevOps Lead, Fraktio
Jukka Haikara

Projektina tämä on ollut ihan unelma, koska pystyimme tiiminä parantamaan sivuston käyttökokemusta ja suorituskykyä sekä suunnittelemaan liiketoiminnan kannalta järkeviä uusia kokonaisuuksia.

Jukka Haikara Suunnittelija, Fraktio
LänsiAuto-mobile-CTA

Haluatko apua digitaalisen bisneksesi skaalaamiseen?

Autamme seuraavien askelten määrittämisessä. Laita viestiä ja jutellaan tarkemmin, miten voimme mahdollisesti auttaa.

Ota yhteyttä