Valmennus

Käyttäjäpersoonat palvelukehityksessä

1 pv Satu Heikinheimo, Antti Lavio & Vitali Gusatinsky

  • Muotoilu
  • Yksityinen
Katri hyödyntää käyttäjäpersoonia Katri hyödyntää käyttäjäpersoonia työssään

Asiakaslähtöisyyttä persoonien avulla

Kun puhutaan asiakasymmäryksestä, on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää ja luokitella myös yrityksesi erilaiset asiakasryhmät. Asiakasryhmiä saattaa olla monenlaisia ja näillä hyvinkin erilaiset tarpeet ja vaatimukset palvelusi suhteen. Asiakasymmärrystä voidaan kerätä erilaisin menetelmin ja tästä tiedosta on hyvä kiteyttää persoonat, arkkityypit käyttäjistäsi. 

Käyttäjäpersoonien avulla kasvatat yrityksesi kilpailukykyä

Mitä käyttäjäpersoonat ovat?

Persoonat ovat realistisia kuvauksia käyttäjistäsi ja asiakkaistasi ja auttavat tekemään heistä helposti ymmärrettäviä ja lähestyttäviä. Persoonien avulla voit pitää aina asiakkaat lähelläsi ja tehdä palveluistasi ja tuotteistasi entistäkin asiakaslähtöisempiä.

Persoonat pohjautuvat aina oikeisiin käyttäjiin ja oikeisiin tarpeisiin ja niiden pohjana on aina data ja tutkittu tieto. Tieto voi olla haastatteluita, havainnointia, erilaisia analyyseja tai vaikkapa asiakaspalautetta. Persoonat toimivat erinomaisena apuna käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja niiden avulla voit helposti empatisoida ja asettua käyttäjiesi asemaan.

Yrityksen eri asiantuntijat ideoivat yhdessä työpajassa

Näin yrityksesi hyötyy persoonista

  • Palvelustasi riippuen, voit tarkastella ja luoda persoonia käyttäjien lisäksi myös asiakkaista, ostajista ja kuluttajista
  • Saatte yhteisen näkemyksen olemassa olevan datan laadusta kehitystyöllenne
  • Opitte hyödyntämään olemassa olevaa dataa sekä määrittämään millaista dataa puuttuu 
  • Tuo niin empiirisen kuin kvalitatiivisesti kerätyn datan konkreettiseen persoonamuotoon, joka tuo näkyviin asiakaskäyttäytymistä, asiakkaiden haasteita sekä toiveita
  • Saat kattavan kuvan yrityksesi eri asiakastyypeistä ja heidän rooleistaan
  • Käyttämällä persoonia ja sitomalla persoonat liiketoiminnan tavoitteisiin, tiimisi pystyy priorisoimaan palvelukehitystä paremmin
  • Saat paremman ymmäryksen niistä tekijöistä ja motivaattoreista, jotka vaikuttavat palvelusi suunnitteluun
  • Antaa yhteisen työkalun ja mallin koko organisaatiolle asiakkaista ja käyttäjistä jatkuvan asiakasymmärryksen kartuttamiseksi
persoona valmennus promo kuva

Käyttäjäpersoona valmennus sopii asiakaslähtöisen palvelukehityksen tekijöille

Järjestämme valmennuksia, joissa tiiminne oppii käyttäjäpersoonien hyödyt ja työstätte persoonat fasilitoidusti. Valmennus sopii kaikille, jotka haluavat kasvattaa asiakaslähtöistä tekemistä ymmärtämällä asiakkaitaan ja palvelun käyttäjiä paremmin. 

Valmennuksessa opit:


  • Miksi asiakasymmärrys on strateginen työkalu liiketoiminnan kehittämisessä
  • Miksi käyttäjäpersoonat ovat tärkeä osa asiakasymmärrystä ja kuinka ne toimivat buustina palvelukehitykselle
  • Luomaan persoonasabluunoita datan visualisoimiseksi
  • Rakentamaan käyttäjäpersoonia ja fasilitoimaan niiden tekemistä vaihe vaiheelta
  • Toteuttamaan käyttäjätutkimuksia käytännössä
  • Tuomaan persoonat henkiin visualisoimalla ne 
  • Miten persoonien dokumentointi ja jatkuva kehitys saadaan osaksi organisaation toimintatapoja
  • Mitä tehdä käyttäjäpersoonan määrittelyn jälkeen
  • Hyödyntämään persoonia strategisesti liiketoiminnan eri osa-alueilla

 

"Koulutus ei ollut kalvosulkeiset, vaan paljon mielekkäämpi."
Person
Valmennuksen osallistuja
"Kuvittelin, että käydään läpi vain käyttäjäpersoonia, mutta samalla tavalla voi luoda asiakaspersoonia ja työntekijäpersoonia."
Person
Valmennuksen osallistuja
Vitali valmentaa ja vetää työpajoja käyttäjäpersoonien hyödyntämiseksi palvelukehityksessä

Valmentaja

Vitali Gusatinsky

Vitali on käyttäjälähtöisyysvelho! Hän on valmentanut fasilitointia, muotoilun menetelmiä kuin myös UX/UI-suunnittelua eri kokoisille yrityksille auttaen heitä menestymään ja omaksumaan ketteriä menetelmiä. Hän on suunnitellut käyttöliittymiä nuoresta asti ja toiminut mobiili- ja verkkopalveluiden pääsuunnittelijana esimerkiksi MTV Median, Maaseudun Tulevaisuuden, Visma Solutionsin ja Microsoftin hankkeissa. Vitali on luonut verkko- ja mobiilipalveluja yli 10 vuoden ajan ja tehnyt töitä maailman suurimpien brändien kanssa. Fraktion lisäksi Vitali on valmentanut Suomen arvostetuimmissa design-kouluissa.

Design Lead

Satu valmentaa ja vetää työpajoja käyttäjäpersoonien hyödyntämiseksi palvelukehityksessä

Valmentaja

Satu Heikinheimo

Satu on palvelumuotoilun asiantuntija ja muotoilun sanansaattaja. Hän on työskennellyt kehitys-, markkinointi- ja valmennustehtävissä eri toimialoilla kuten rekrytoinnissa, yrittäjyysohjelman johtajana, kehityspäällikkönä tila- ja arkkitehtipuolella kuin myös IT-alalla. Hän on opettanut muotoiluajattelua ja palvelumuotoilua eri alojen ammattilaisille HR-päälliköistä eri alojen yrittäjiin sekä fasilitoinut erilaisia projektien määrittely, aloitus ja ideointityöpajoja. Side hustlena Satu on toiminut usean vuoden juontaja-moderaattorina erilaisissa tapahtumissa ja fasilitoinut erilaisia keskusteluja ja ryhmätilanteita.

Palvelumuotoilija

Antti Lavio-2

Valmentaja

Antti Lavio

Antti on kaikenlaisissa sopissa keitetty suunnittelija, jolla löytyy kokemusta parin kymmenen vuoden ajalta niin UX-suunnittelusta, konseptoinnista, käyttäjätutkimuksista,  palvelumuotoilusta kuin prosessien kuvaamisesta ja uudelleen muotoilusta, niin isoissa asiakasorganisaatioissaa kuin pienillä  nyrkkipajoillaa.  Antti on vetänyt lisäksi design-tiimejä sisäisesti ja asiakkailla, sekä toiminut päävastuussa tuotteiden designista ja designin omistajuudesta.

Design Lead

Referenssejä

Satu-Vitali

Kiinnostuitko?

Jos haluat kuulla lisää valmennuksen sisällöstä tai pohdit, soveltuuko se tiimillenne, pistä meille viestiä lomakkeen kautta.

Järjestämme räätälöityjä valmennuksia ja määrittelemme valmennuksen tavoitteet yhdessä, jotta varmistamme onnistumisen.