Fraktio
OmaMehiläinen-verkkopalvelu tuo terveyspalvelut asiakkaan luo

OmaMehiläinen-verkkopalvelu tuo terveyspalvelut asiakkaan luo

Oma.mehilainen.fi on verkkopalvelu, jonka kautta Mehiläisen asiakkaat voivat hallita terveysasioitaan, kuten varata lääkäriajan tai tarkistaa reseptinsä, yhdestä paikasta. Verkkopalvelu toimii kaikilla päätelaitteilla ja palvelee laajaa käyttäjäjoukkoa siellä, missä nämä milloinkin ovat: kotikoneen äärellä, sängyn pohjalla kipeänä tai ratikassa matkalla lääkärin vastaanotolle.

Avointa tekemistä useiden projektien hyväksi

Teimme Mehiläiselle kokonaan uuden React- ja TypeScript-pohjaisen verkkopalvelun aiemmin käytössä olleen ratkaisun tilalle. Projektin yhteydessä Mehiläinen sai myös oman design systemin eli komponenttikirjaston, jota se voi hyödyntää kaikissa tulevissakin hankkeissaan. Design system säästää sekä aikaa että rahaa tulevilta hankkeilta, kun suunnittelijoiden ei tarvitse tehdä uudestaan samoja palikoita, jotka on jo kertaalleen toteutettu. Näin on helpompaa ylläpitää visuaalisesti yhdenmukaista ilmettä projektista toiseen ja saavuttaa paras käyttökokemus jopa ilman suunnittelijan työpanosta.

Uudistettujen verkkopalvelujen lisäksi hyppäsimme ulos digikuplasta ja suunnittelimme visuaalisen ilmeen mukaiset julisteet vastaanottojen seinälle lääkäreiden työtä helpottamaan.

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä siihen, miten tiimi tuo oma-aloitteisesti ja itseohjautuvasti asioita esille. He ovat huomioineet kokonaiskuvan myös oman osa-alueensa ulkopuolelta, jotta olemme saaneet aikaan parhaan mahdollisen lopputuloksen.

Yhteistyö fraktiolaisten kanssa on ollut todella onnistunutta. Tämä oli hyvä pelinavaus tuleville yhteisille projekteille. Hommat sujuu ja tulosta tulee!

Milka Virta

Development Manager, Digitaaliset palvelut, Mehiläinen

Fraktiolaisten kanssa on ollut ilo työskennellä projektin alkuspeksailuista viimeisiin silauksiin asti. Fraktiolaisten yhteistyötaidot sekä tiimin sisällä että ulkopuolella ovat loistavat, heidän tehokkuutensa vertaansa vailla ja työn laatu moitteetonta. Toivottavasti pääsemme työskentelemään fraktiolaisten kanssa myös jatkossa!

Vivi Mauno

Project Coordinator, Digitaaliset palvelut, Mehiläinen

Tyytyväiset asiakkaat

OmaMehiläisen käyttäjiltä saadun palautteen perusteella palvelu koetaan erittäin onnistuneeksi. Käyttäjäkunta on laaja ja kirjava, joten on selvää että palvelun on oltava helppokäyttöinen ja selkeä. Tässä olemmekin onnistuneet, sillä moni käyttäjä kertoi tarkistavansa laboratoriotulokset mieluiten Mehiläisen palveluista.

Mehiläisellä on meneillään useita makeita projekteja ja Fraktion hypätessä kelkkaan mukaan koimme, että meillä oli paljon annettavaa Mehiläisen arkeen. Autoimme luomaan turvallisen ja kustannustehokkaan rakenteen designeille tuomalla tiimiin osaamista designin versionhallinnasta ja design systeemistä. Haastoimme Mehiläisen toimintatapoja ja olemme hyvää tahtia menossa Open Design suuntaan, jossa designit omistetaan yhdessä ja ne ovat kaikkien ulottuvilla.

Teknisessä toteutuksessa yhdistimme perinteisten ja modernien internet-sivujen parhaat puolet – palvelun yksittäiset sivut muodostetaan etukäteen ja viedään AWS-alustalle jokaisen uuden version julkaisun yhteydessä, mikä varmistaa hyvän hakukonenäkyvyyden ja nopeat latausajat. Ensimmäisen latauksen jälkeen käyttöliittymä pyörii kuitenkin kokonaan käyttäjän päätelaitteella mahdollistaen sulavan käyttökokemuksen.

Käytettävyystestauksen avulla parempi käyttökokemus

OmaMehiläinen-verkkopalvelun uudistuksen lisäksi, päivitettiin samalla sovelluksessa olevat Mehiläisen Digiklinikka-asiointiin liittyvät näkymät. Digiklinikka on etävastaanotto, joka palvelee asiakkaita verkossa akuuteissa ja lievissä terveysasioissa ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Yhteydenotto Digiklinikalle on tapahtunut aiemmin joko OmaMehiläinen-mobiilisovelluksessa tai työpöytäversiona verkkosovelluksen kautta, ja nyt oli aika päivittää myös verkkosovelluksen versio toimimaan mobiililaitteilla. Päivityksen lisäksi pääsimme tutkimaan, miten asiakkaat käyttävät Digiklinikkaa ja minkälaisia käytettävyyteen liittyviä asioita he kaipaavat etävastaanotolla asioidessaan.

Saimme käytettävyystestauksen avulla selville monia yksityiskohtia, jotka huomioimalla voi pienellä vaivalla saada aikaan ison vaikutuksen käytön sujuvuuteen. Näin Mehiläisen digitaaliset palvelut pystyvät jatkossa tarjoamaan asiakkaille entistäkin onnistuneemman käyttökokemuksen.

Siisteintä käytettävyystutkimuksessa oli tietenkin kaiken perusoivaltamisen lisäksi esitellä tulokset meidän tiimille. Koska pitkien esitysten seuraaminen voi olla joskus puuduttavaa, päätimme työparin kanssa havainnollistaa tuloksia tiimille humoristisen videon avulla, jotta tiedon sisäistäminen olisi kevyempää. Tulimme siis tehneeksi palaverikokemusmuotoilua siinä samalla!

Kiinnostuitko?

Tuike Järvi

Tuike Järvi

Myyntijohtaja

040 059 2123
tuike.jarvi@fraktio.fi
Joonas Pajunen

Joonas Pajunen

Toimitusjohtaja

050 382 3488
joonas.pajunen@fraktio.fi
Käytämme evästeitä sivun kehittämiseen.Lue lisää