Fraktio
Grano Shop käytettävyystestaus

Grano Shopin käytettävyystestaus

Grano pyysi meitä selvittämään Grano Shop -verkkokaupan käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta. He halusivat kuulla, miltä painotuotteiden tilaaminen tuntuu oikeista asiakkaista. Mikä hidastaa tai estää ostamista? Mikä toimii hyvin? Missä voidaan parantaa?

 

Mitä projektissa tehtiin?

Vedin parin viikon tiiviin käytettävyystestausprojektin yhdessä toisen suunnittelijamme Marian kanssa. Pyysimme seitsemää ihmistä tekemään muutaman tehtävän verkkokaupassa ja samalla ajattelemaan ääneen. Nauhoitimme kuvaruudun, puheen ja pienen kasvokuvan. Opittiin valtavasti. Koostimme testien pohjalta yhteensä 64 havaintoa. Priorisoimme havainnot työmäärään ja vaikutuksen laajuuden perusteella ja raportoimme ne granolaisille konkreettisine parannusehdotuksineen.

Suunnittelimme lisäksi visuaalisen ehdotuksen etusivun parannuksista, jotta granolaiset pääsisivät nopeasti tekemään parannuksia.

Ville Kähkönen

Ville Kähkönen

Suunnittelija

Mihin olet erityisen tyytyväinen?

Olin tyytyväinen selkeään viestintään projektin aikana sekä tulosten esittelyssä. Tutkimus oli tehty huolellisesti ja missään kohtaa ei oltu “oikaistu”.

Granon Shop logo

Nina Varhelahti

Grano Shop

Saimme luotua testaajille turvallisen tilan, jossa he pääsivät aidosti kertomaan mielipiteitänsä ja parannusehdotuksiaan. Tämän ansiosta pystyimme keräämään tietoa, johon ei muuten oltaisi päästy käsiksi. Kaikki kertoivat varauksetta ajatuksensa, vaikka emme tunteneet ennestään. Testitilanteet olivat itse asiassa hauskoja ja haastatteluissa naurettiin yhdessä paljon!

Saatiin konkreettiset vastaukset projektin alussa esitettyihin kysymyksiin. Löysimme monia tapoja tiivistää ja selkeyttää ostoprosessia ja koostimme suosituksia konversion parantamiseksi. Lisäksi saimme valaistua sitä, miten eri tavoin testaajat ymmärsivät ja tulkitsivat tuotetietoja ja termejä.

Mitä opit projektin aikana?

Opin projektin aikana kuinka erilainen näkökulma käyttäjillä voi olla käyttöliittymään. Se tuli taas todistettua, että käyttäjät ajattelevat paljon tilausprosessin aikana ja olisi varmastikin parempi, mitä vähemmän ajattelua tarvitsee tehdä.

Granon Shop logo

Niina Varhelahti

Grano Shop

Teimme aluksi itse kevyen asiantuntija-arvion verkkokauppaan, mutta en osannut odottaa, kuinka paljon enemmän opimme testaajien avulla, ja kuinka upeasti he osasivat sanallistaa tilanteita ja umpikujia.

Opin raportoimaan havaintoja tehokkaammin. Koitimme aluksi tiivistää havaintoja editoimalla videoista koosteita yli 8 tunnin materiaalista. Se toimi hyvin tärkeimpien ongelmien purkamiseen, mutta siihen menee älyttömästi aikaa. Alkoi tuntua myös, että en saa kaikkea käytettävyystesteissä oppimaani välitettyä tehokkaasti granolaisille. Lopulta tehtiin kevyt raportti, jossa oli yksi sivu jokaista havaintoa kohti. Näin saatiin pienemmätkin parannusehdotukset ylös muodossa, jossa niihin on helppo tarttua.

Minkälaista oli olla testaajana?

Itseasiassa oli tosi kiva, että kysytään käyttäjän mielipidettä. Kaikkien muidenkin pitäisi tehdä tällaista testausta. Asiat, jotka tuntuvat muille helpolta voivat olla todella vaikeita ns. tavis-käyttäjille. Haastattelijat olivat mukavia tyyppejä. Kertoivat todella hyvin, mitä ollaan tekemässä ja saivat aikaan avointa keskustelua. Kävin myöhemmin verkkokaupassa, ja siellä oli tehty juuri niitä muutoksia, joita olin toivonut.

Olga Kajak

Olga Kajak

Testaaja

Kiinnostuitko?

Tuike Järvi

Tuike Järvi

Chief Experience Officer

040 059 2123
tuike.jarvi@fraktio.fi
Joonas Pajunen

Joonas Pajunen

Toimitusjohtaja

050 382 3488
joonas.pajunen@fraktio.fi
Petteri Hellgren Fraktio

Petteri Hellgren

Chief Growth Officer

045 279 3970
petteri.hellgren@fraktio.fi
Käytämme evästeitä sivun kehittämiseen.Lue lisää